Monday, January 24, 2011

Legal Aid : Mitigation

hahaha...saje nak letak gmbar aku...hahaha >_<



hari ni masuk kali kedua aku appear depan Puan Zakiah kat Majistret Court 3, Kota Bharu...Memang tangan seram sejuk al maklumlah walo pun pernah buar mitigation minggu lepas tp dup dap dup dap tu tetap ada..Especially bila ade senior lawyers dok depan sekali n tgk preparation kita...Minggu lepas ade la gak Encik Hasif..Ley la tnya dia sbb dia mmg terer bab2 criminal ni..Sempat la minta petua dari dia cmne nak mitigate case and apa prayer kita...tp a simple question for a simple answer turn out to be a long lecture...hahahaha..But everything yg dia bagitahu tu mmg berguna la...Aku pun teringin nak jadi hebat cm dia kalo jadi criminal lawyer >_<

Hari ni tugas mitigasi aku sorang budak laki ni kena charge bwh 39A DDA (Dangerous Drug Act) sbb miliki dadah tidak lebih dr 2gm...Punishment dia penjara dan sebatan...Mmg mandatori la...Dia plead guilty...MMg takut sbb akak polis tu kata jrg budak chambering buat kes 39A...huhuhu...but aku bernasib baik sbb pertuduhan tu dipinda kepada Section 9(1) Akta Racun yg membawa hukuman denda tidak lebih Rm5,000 atau penjara tidak lebih 2 tahun atau kedua2nya skali....Kiranya lebih kurang sama dgn kes S.15(1) DDA la...

Mula2 tu dia cm reluctant la utk kita tolong mitigate sbb ingat kena bayar tp bila ckp free n kita buat secara sukarela memandangkan aku ni still PDK (Pelatih Dalam Kamar)...so aku pun interview la Tertuduh...Alahai muda lagi...baru 26...Dia ckp dia beli ubat tu sbb dia ada masalah kesihatan..Penah accident n doktor pasang besi kt paha n betis dia..So slalu la rasa sengal n sakit2...Tp problemnya time kena tgkap tu dia beli dlm kuantiti yg bnyak tnpa preskripsi dr doktor...Hmm so kenalah bwh DDA at first...Ayah dia pun cm merayu la kata tak nak la ank dia kena penjara...Wang jaminan RM10,000 tu pun dibayar dgn duit dari datuk tertuduh..Kiranya tak mampu...Well byk gak la faktor2 mitigasi yg blh raise masa rayuan ^_^

Bila start je hearing...alahai ader kes eksiden la plak...Siap panggil 3 saksi tuh...Ambil masa dlm sejam setengah baru setel..Aku punyalah mengantuk...Encik Zubairi sebelah aku ni pun dah berapa kali menguap...Bailif siap tertidur lagi tuh....

Bila kes aku kena je panggil wah makin berdebar plak...Bukan apa risau juga sbb xpenah buat bwh Akta Racun tp pray for the best...Dah aku submit semua faktor2 mitigasi dan pohon supaya bagi denda seminima mungkin memandangkan tertuduh pun ader masalah kesihatan aku rasa cm lepas je beban aku..Tp nak tunggu decision tu berdebar2 lagi kuat...Yelah, mana tahu kot2 kena jail ke pe...huhuhu...


Bila Puan Zakiah bgtahu decision yg tertuduh kena denda RM3,500 aku rasa what a relief! Naseb bek tak bagi penjara...Ayah tertuduh jumpa aku kt luar mahkamah...Tnya apa decision sbb dia xdgr..Aku rasa dia panik kot tgk anak dia kena gari >_< ...Aku ckp la cuma denda RM3,500 sahaja...Gari tu sekadar prosedur sbb kena tunggu setel bayar wang denda..>Smpai abang ngn kakak ipar dia pun keluar tnya aku...Huhu...panik plak aku...Bila ayah dia ckp alhamdulillah n tima kasih kat aku dengan mata yg berair aku rasa cm terharu plak sbb aku cm tunaikan hasrat dia...Yelah, mesti dia harap anak dia tak kena penjara...

Pakcik tu siap ajak makan lagi tp aku tolak dengan baik la...Sebab bagi aku rasa cm tak elok la...lepas tolong anak dia terus blanja makan...Nnti pe plak org fikir kan? Lagipun aku tolong ikhlas+ part of legal aid duty...Tp hari ni aku rasa cm bangga juga la...Huhuhu...

Moral of The Story : Jauhi Dadah Ingat Orang Tersayang....Masih ada Yang Sayang ^_^

No comments:

Post a Comment