Sunday, April 3, 2011

Rudi Dalam Kenangan

Ajal Maut Jodoh Pertemuan Di Tangan Tuhan....itu yang slalu kita cakapkan samada pada org lain mahupun pada diri sendiri..Bermakna kita harus redha dengan apa yg berlaku tnpa sekali pun cuba utk mempertikaikan apa yg berlaku dlm hidup kita ni...Kerana Allah s.w.t lebih mengerti apa yg terbaik utk setiap hamba-Nya. Dalam dua tiga hari ni aku asyik teringat dekat arwah, lalu aku ambil keputusan utk tulis di dalam blog. Kisah Rudi dan Wawa.

Aku masih ingat sebelum aku ke KL utk filing final paper long call kt mahkamah aku dh dapat perkhabaran tentang seorang sahabat Rudiyanto Bin Abdullah berada di HKL dan koma setelah menjalani pembedahan akibat barah otak..Malah ketika di KL pun aku masih lagi bercerita ttg Rudi dengan Siken dan Ain...Malah sempat aku ckp dgn Siken bila Siken bagitahu yg kalau Rudi sedar nnti mungkin dia akan mengalami stroke ato hilang ingatan....Aku bgtau Siken: "Yeke? Mcm dlm drama la plak..huhu" Siken sengih je kt aku...And bgtahu di Mekah nnti semasa menunaikan umrah akan mendoakan utk kesihatan Rudi...Amin...Moga Allah makbulkan doanya di sana....

Petang Rabu tuh aku terkejut bila Ain call aku mintak no Wawa (gf Rudi) sbb dia nak pergi melawat Rudi. Kata Ain, opis dia depan HKL je so ralat la kalo tak pergi tengok...Ttp memandangkan henfon rosak n byk no hilang so aku xde no Wawa...Dan hari tu berlalu begitu saja...

Hinggalah pagi Khamis tu semasa aku membuka akaun fesbuk aku, aku terkejut dgn heading PM Ain yg bertajuk Al-Fatihah...Aku berdebar2...Dan bila aku bukak je mesej tu aku terkejut...Kata Ain:  tau tak rudi dah tak de? Al Fatihah....Aku terkejut depan laptop..Lama gak la mcm tu sbb aku rasa mcm tak percaya...Balik dari lunch aku chat ngn Ain..Ain bercerita yg sms dia ke hospital petang tu, Rudi dah meninggal. Wawa menangis teruk giler, mata bengkak. Family Rudi lagi la sedih. Apatah lagi punca kematiannya bukanlah kerana barah ttp jangkitan kuman pada paru2...Allahuakbar...Allah Maha Mengetahui setiap segala kejadian....

Ain bercerita dgn aku kesedihan Wawa masa tu, dan aku sendiri menahan dari airmata mengalir. Namun dalam dada terasa sebak sgt sbb aku tahu hubungan Wawa dan Rudi bukan setahun dua tp sudah menginjak 6thn pada 1/4/2011. 

Ain kata masa jumpa Wawa tu, Wawa peluk dia kuat2 sambil nangis...Wawa ckp:

 'ain...rudi dah janji dgn wawa depan court...dia janji nak kawin dgn wawa...skrang mcm mana ain...rudi nak anak 4 org, wawa nak sorang ja...mcm mana ni ain...' 

bila baca je Ain tulis cmtu aku terus rasa nak nangis...Kesedihan Wawa masa tu mungkin xde sape pun dapat bayangkan, percintaan bertahun2 yg sepatutnya dipatrikan dgn ikatan perkahwinan akhirnya berakhir dgn pemergian Rudi...Ya Allah, kalau aku dlm situasi tu aku sendiri pun tak tahu apakah aku mmpu hadapinya...

Malah Wawa bgtahu yg diaorg dah plan xnak tunang, nak kawen terus je..smada tahun ni ato tahun depan...Tp Allah punya perancangan sendiri utk Wawa. Hajatnya tak kesampaian, impian Rudi juga tak terlaksana. Malah Wawa pun kata xde sape yg blh ganti tempat Rudi. Dan aku faham maksud Wawa. Susah utk lupakan seseorang yg sentiasa berada di sisi kita tika susah dan senang, yg memahami tiap kata n tingkah laku, yg sentiasa bersabar dgn kerenah dan telatah apatah lagi hubungan cinta itu pun berusia 6 tahun.Pasti byk suka duka yg dihadapi bersama.

Wawa ader citer kt Ain, before operation:

masa sebelum rudi operation, rudi solat jemaah dgn adik wawa manal sbab wawa xleh solat pastu after bg salam, rudi toleh kat wawa rudi cakap 'wa, kenapa muka awak bersinar2 mcm bulan?'

Memang sedih bila dengar Ain citer tp kesedihan Wawa yg dilalui sepanjang tempoh Rudi koma di hospital dan meninggal dunia mmg tak terbayang dek akal fikiran aku...Kesedihan seperti itu mungkin dpt meragut keyakinan Wawa utk hidup bahagia dgn org lain...Bukankah Wawa kata xde sape ley ganti Rudi? Aku tahu kelukaan di hati Wawa hanya masa yg dpt ubati cuma brapa lama itu yg aku tak pasti...Pada saat umur 27 thn kita kehilangan org yg tersayang apakah kita masih mampu utk mencintai org lain? Allahualam....

Ain citer yg before operation Rudi ada anta sms kt Wawa kta dia syg Wawa. Masa Wawa cuba tunjuk sms tuh, henfon Wawa hbs bateri. Dia marah2 kt fon tu kata fon jahat...Emosi Wawa masa tu dah xbrapa nak stabil n meracau2, tp aku fhm...Ain pun fhm..Dan aku percaya semua org akan fhm perasaan Wawa masa tuh...

Dan aku masih ingat sms aku baca notes Wawa dlm fesbuknya. Aku hampir menangis. Perasaan Wawa dan kebaikan hati Rudi terus meresap dlm hati aku. Dlm hati aku berdetik : "Berat sungguh ujian Allah buat Wawa dan Rudi..."

sepanjang hari selepas mengetahui kematian Rudi, aku asek terbayang kenangan di UIA.. Ya aku masih ingat bgmana ketika bertemu Rudi di AIKOL pasti aku akan panggil dia "RUDIYANTO!" sambil lambai2 tangan. Dia mesti sengih je....Aku juga masih ingat luahan Wawa di bilik dulu bila ada org yg tidak suka dia bersama dengan Rudi. Ada la ckp2 sumbang kononnya Rudi tidak sepadan dgn Wawa. Tp aku katakan pada Wawa:

"Kebahagiaan dan penderitaan tu kita sendiri yg rasa. Org lain takkan tahu apa yg ada dlm hati kita. Mulut org mmg tak ley nak tutup. Kalo nak ikut org smpai bila pun kita xkan hidup bahagia"

Wawa pun bersetuju dan mungkin sebab mengikut kata hatinya bahawa dia pasti bahagia bersama Rudi maka hubungan mereka ber2 kekal hingga kini. Malah sudah terbukti sebenarnya Arwah Rudi seorang yg baik dan padan dengan Wawa. Siapa mereka utk menentukan siapa yg layak dan siapa yg tidak layak utk kita? Happiness is to be pursuit, right?
 

Tapi itu cerita ketika di UIA dulu. Sekarang lain pula ceritanya. Sesungguhnya kematian perkara yg sukar dijangka apatah lagi ianya datang tiba-tiba...Namun itulah janji Allah... Setiap yg hidup pasti mati...Kita yg masih hidup harus teruskan kehidupan ni dgn ingatan bahawa satu hari nanti kita juga pasti mati. Cuma bila dan bagaimana sahaja yg menjadi rahsia.

Buat Wawa:  ini adalah ujian Allah utk melihat sejauh mana keimanan kita. Apakah kita di kala kehilangan seseorang kita mampu menerimanya dengan redha? Atau apakah kita akan mempersoalkan janji Allah pada hamba-Nya? Tidak salah utk merasa lemah dan sedih ketika ini, tp jadikanlah kedua2 perasaan itu sebagai kekuatan utk kita berdiri di masa hadapan. Allah punya perancangan utk kita, dan sesungguhnya nikmat itu pasti akan dpt kita fahami apabila kita sudah melepasi waktu getir ini. Mungkin senang utk berbicara dari mengalami sendiri namun Wawa jgn lupa, masih ramai kawan2 yg sentiasa menyokong Wawa. InsyaAllah, jika rasa cinta itu hadir kerana cintanya Wawa pada Allah s.w.t pastinya akan bertemu semula di pintu syurga.Insya Allah......

1 comment:

  1. rini..wawa sgt terharu dgn blog rini..baru harini berkesempatan membaca..smp hari ini air mata masih mengalir..namun..hati tabahlah..tq rini untuk semuanya..sahabat wawa n rudy dunia akhirat...
    -WAWA-

    ReplyDelete